پرسش :

بعداز جوش خوردن شکستگی ساق پای چپم موقع راه رفتن قوزک پایم متورم میشود. به شکسته بندی مراجعه کردم پایش را روی پای من گذاشته و فشار داد صدایی شبیه به قولنج درآمد. گفت خرده اش مانده بود جا انداختم خوب خواهدشد. و خوب هم نشد حال سوالم از اقای دکتر این است ایا واقعا یک همچین چیزی وجود دارد یا دکون بازاره؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
سالها قبل امکان دسترسی همه مردم به پزشک نبود و به ناچار به درمانگر های تجربی مراجعه میکردند ولی امروزه که در هر جایی پزشک هست و پزشک متخصص ارتوپدی در شهر های متوسط هم هست سعی کنیم از این نعمت که به ما ارزانی شده استفاده کنیم.

خیر چنین چیزی صحت ندارد. به علت تغییراتی که در هنگام ضربه اولیه در سیستم درناژ وریدی و لنفاوی ساق ایجاد شده مچ و قوزک ممکن است تا مدتی متورم باشد. این ورم بتدریج کاهش میابد. بهترین راه برای کاهش این تورم انجام نرمش های کشش مچ پا برای افزایش دامنه حرکتی مفصل و انجام نرمش های تقویت کننده عضلات ساق است.

بستن اطراف مچ و کف پا با باند کشی یا یک مچ بند کشی و یا استفاده از یک جوراب واریس میتواند با فشردن ساق و مچ پا موجب کاهش تورم شود. در یکی دو ماه اول بعد از شکستگی باید سعی کرد پا زیاد به پایین آویزان نباشد. پایین ماندن پا موجب کاهش بازگشت وریدی خون و بدنبال آن افزایش ورم پا شود. در صورتی که پا ورم کرد بیمار باید دراز کشیده و پا را بمدت ۱۵-۱۰ دقیقه بالا نگه دارد. این کار موجب کاهش تورم میشود.

منبع: ایران ارتوپد